V Buči, v Mariupolu, v Černihivu jsme mohli vidět „kulturu“ ruských vojáků, kteří byli vychováni na propagandistických snímcích, napsal ukrajinský velvyslanec v Česku Jevhen Perebyjnis v otevřeném dopise. Adresoval ho prezidentovi filmového festivalu v Karlových Varech. Kritizuje, že přehlídka do programu zařadila drama Kapitán Volkonogov uprchl, natočené s ruskou státní podporou. Zástupci festivalu ale snímek považují naopak za kritiku stávajícího ruského režimu.
Spor o ruský film: Ukrajinský velvyslanec ho označuje za propagandu, festival ve Varech za kritiku Putinova režimu
Perebyjnis se otevřeným dopisem přidal k výzvě ukrajinských režisérů, kteří vyjádřili nesouhlas se zařazením ruských filmů na letošní ročník. Ten začíná už prvního července. „Promítání jakéhokoliv filmu, který byl uprostřed války financován ruským ministerstvem kultury, přikrášluje Putinův režim a posiluje ho,“ cituje filmaře magazín Variety.
Perebyjnis: Je to známý trik
Problematické drama Kapitán Volkonogov uprchl vzniklo v rusko-estonsko-francouzské koprodukci. Odehrává se na konci třicátých let, v době stalinistických čistek, kdy si jeden z jejich vykonavatelů – kapitán Volkonogov – uvědomí zrůdnost systému, jehož je součástí. Rozhodne se vyhledat pozůstalé popravených a požádat je o odpuštění.
Podle ukrajinského velvyslance je snímek ale kamufláží propagandy. „Je příkladem dobře známého triku oficiální ruské propagandy, která občas dovolí, a navíc finančně podpoří vznik jakoby nezávislého filmu, který se následně vyšle do světa, aby šířil myšlenku o velké ruské ‚kultuře‘,“ tvrdí. Zařazení tohoto filmu do festivalového programu označuje Perebyjnis za nehumánní.
Festival: Film je kritikou ruského režimu
Vedení karlovarského festivalu reagovalo na dopis ukrajinského velvyslance záhy. Proti nařknutí se ve společném prohlášení ohradili prezident přehlídky Jiří Bartoška, výkonný ředitel Kryštof Mucha a umělecký ředitel Karel Och. Snímek zhlédli loni v Benátkách, kde byl vybrán do hlavní soutěže, a zařadili jej na karlovarský festival ještě před ruskou invazí.
„Musíme odmítnout interpretaci, že promítání tohoto filmu, jehož vznik v minulosti podpořilo Ministerstvo kultury Ruské federace, odvádí pozornost mezinárodního společenství od válečných zločinů páchaných na Ukrajině. Naopak jsme přesvědčeni, že uvedením toho filmu můžeme vzbudit veřejnou diskuzi, která upozorní na přesah hlavního tématu filmu do aktuálního dění,“ stojí v písemné reakci.
Na postavě despotického lídra film podle vedení festivalu přesně pojmenovává, jak manipulativní jednání někoho takového může vést k celonárodní tragédii. „V tomto smyslu vidíme ve filmu Kapitán Volkonogov uprchl nepřímou, byť velmi čitelnou kritiku stávajícího ruského režimu,“ uvedli.
Bojkotovat, nebo nebojkotovat?
Perebyjnis uvedl, že představitel titulní role Jurij Borisov se proslavil rolemi v ruských válečných filmech T-34, Kalašnikov, Invaze, Červený přízrak a dalších, které v posledních několika letech připravovaly ruské občany na dnešní válku proti Ukrajině. Režiséři Nataša Merkulovová a Alexej Čupov točili seriály pro televizi TNT, kterou Perebyjnis označuje za velký mediální projekt ruské Gazprombanky.
„Když si vezmeme v potaz celý tento kontext, opravdu má pro KVIFF tento ruský film tak velkou uměleckou hodnotu, že lze strpět na obrazovce i oficiální logo teroristického státu? (…) Jaký je tedy důvod, aby byl film zařazen do programu letošního festivalu v době, kdy většina světových kulturních a sportovních akcí bojkotuje ruské zástupce?“ ptá se ukrajinský velvyslanec v dopise.
Na tyto konkrétní otázky vedení festivalu ve svém vyjádření neodpovědělo. Karel Och ale už dříve řekl, že přehlídka nechce ruskou tvorbu ignorovat. „Karlovarský festival nebude bojkotovat, nebojkotuje ruské filmy, je velmi vnímavý vůči této komplikované situaci, je vnímavý vůči situaci přátel na Ukrajině, se kterými jsme v kontaktu,“ uvedl. Letošní ročník Ukrajinu podpoří například tím, že ve spolupráci s přehlídkou v Oděse uvede rozpracované ukrajinské filmy.
V Cannes řešili problém s „mecenášem“
Zda a jaký dát prostor ruské kinematografii, řešily a řeší po vypuknutí války na Ukrajině mnohé festivaly. Například jedna z nejprestižnějších přehlídek ve francouzském Cannes zrušila ruskou účast s jednou výjimkou – svůj film přijel osobně uvést Kirill Serebrennikov. Ve festivalové dramaturgii prošel jako sice ruský filmař, ale zkoušený putinovským režimem.
Snímek Čajkovského žena, uváděný v hlavní soutěži, ale provázely kontroverze. Financován byl částečně z fondu, za nímž stojí ruský oligarcha Roman Abramovič, donedávna mimo jiné dlouholetý majitel fotbalového klubu FC Chelsea. Serebrennikov pod horkou půdu ještě přiložil, když v Cannes sice odsoudil ruskou invazi na Ukrajinu, zároveň ale vyjádřil přesvědčení, že sankce namířené proti Abramovičovi by se měly zrušit, protože ruský miliardář byl mecenášem kultury.
K rozhořčení v rozjitřené atmosféře nedlouho po vypuknutí války přitom stačilo v Cannes mnohem méně. Francouzský režisér Michel Hazanavicius vyslyšel kritiku a raději přejmenoval zombie komedii, jíž letošní ročník zahajoval. „Z“ v názvu Z (Comme Z) příliš evokovalo symbol ruské invaze.